Projektstöd

Ekonomi

Projektstöd är ett ekonomiskt verktyg och bidrag med syfte att ge förutsättningar för Studentidrottsföreningar att kunna förverkliga sina idéer för att utveckla föreningen som helhet. Målet med stödet är att fler studenter ges möjlighet och väljer att börja respektive fortsätta att idrotta i förening.

Om ansökan

SAIF har tre effektmål med projektstödet, och således vad er ansökan och ert projekt ska ämna:

  • Bidra till organisationsutveckling och kompetenshöjningar i syfte att skapa stabila och hållbara organisationer.
  • Skapa mer synlighet, varumärkeskännedom och tillväxt (ekonomiskt), i syfte att skapa förutsättningar för att långsiktigt växa medlemsmässigt.
  • Fler som tävlar på SAIF-arrangerade tävlingar eller internationella tävlingar, som långsiktigt ger effekter för föreningen som helhet på hemmaplan.

OBS! Projektstödsansökningarna bedöms alltid utifrån er ansökan och argumentation.

En projektstödsansökan ska innehålla:

  • En reflektion och/eller analys av nuläget i föreningen, samt en argumentation kring hur projektet gynnar föreningen som helhet.
  • En röd tråd mellan de olika delarna av ansökan.
  • En övergripande plan för hur satsningen ska leva kvar i föreningen efter projektets slut.
  • En budget för projektet.

Högre krav ställs på argumentation och beskrivning om ni ansöker om större belopp.

Projektstöd beviljas inte för:

  • Föreningar som inte lämnat in återrapport via idrottOnline för tidigare projektstöd.
  • Löpande administrativa kostnader.
  •  Anläggningsinvesteringar.
  • Träningsläger.
  • Materialinköp för ordinarie verksamhet.
  • Individuella kostnader. Projektmedel får inte användas för att täcka kostnader för enskilda individer så som exempelvis licens-, medlems- eller träningsavgifter.
  • Inköp av alkohol och/eller andra berusningsmedel.
Tänk på att:

  • Skapa en tydlig budget så en tredje part skulle kunna förstå. Extra viktigt är det att Bedömningsgruppen förstår vilka specifika kostnader som ni tänker er att Projektstöd ska täcka. Budgetmall finns för att stötta er.
  • Förtydliga vilken målgrupp föreningen vänder sig till. Är det den breda massan medlemmar eller minoritetsgrupper/nya målgrupper sett från föreningens perspektiv? 
  • Förtydliga så att bedömningsgruppen kan förstå vilken analys ni gjort för att komma fram till att satsningen är en bra idé 
  • Förtydliga hur ni kommer att arbeta för att till exempel nå en ny målgrupp eller potentiella medlemmar.  
  • Se till helheten och tänk långsiktigt. Gör gärna en stor ansökning för en hel termin eller ett år. Koppla ihop era mindre satsningar till en större satsning och förklara hur delarna hänger ihop och gynnar varandra. 
  • Fundera kring risker, utmaningar eller utvecklingsområden och förklara hur ni tänker arbeta för att lösa eller minimera eventuella risker. 
  • Investera i er förening. Förtydliga hur satsningen kommer att gynna föreningen på lång sikt. Vad blir arvet efter projektet?
  • När flera föreningar ska ingå i ett gemensamt projekt måste varje förening ansöka om sin del i projektet.

 


Så ansöker ni praktiskt

Ni ansöker via föreningens sida på IdrottOnline. Här kan du läsa mer om IdrottOnline.

  1. Logga in på IdrottOnline.
  2. Klicka på ”Idrottsmedel”.
  3. Följ anvisningarna.

Att veta inför ansökan

  • Ansökningar måste skickas in via IdrottOnline.
  • Ansökan ska vara inlämnad minst 4 veckor innan projektets startdatum via idrottonline.
  • Bedömningsgruppen strävar efter lämna ett första svar till er inom 3 veckor från det att ansökan är inskickad via Idrottonline, om inte annat kommunicerats av förbundet exempelvis i samband med sommarledigheter.
  • Om ni skulle tala med någon anställd, var god observera att ingen enskild anställd på SAIF i förväg kan lova eller garantera att er ansökan blir beviljad.
  • Frågorna som ska besvaras i projektstödsansökan når ni via IdrottOnline.

Återrapport

För varje projekt ni blir beviljade pengar för, ska en återrapport göras via Idrottonline. Om ni redan nu vill se vilka frågor som kommer i återrapporten på Idrottonline, hittar ni dem i detta worddokument (SV/ENG). Har ni aldrig gjort en återrapport finns en manual kring det praktiska att läsa här.

Att veta kring återrapport

  • Man kan göra återrapporten innan slutdatumet på projekt, förutsatt att alla delar av projektet är klart och genomförda. Den öppnar samma dag som ni fick bekräftelsemejl om beviljat stöd.
  • Har ni, av olika anledningar, inte kunna genomföra hela eller delar av projektet ska återrapport ändå göras. När återrapporten är inne och hanterad av förbundet, kommer sedan ett mejl med vidare instruktioner.
    • Observera! Har ni pengar över får dessa inte användas fritt utan ska återrapporteras.
  • Har ni inte använt alla beviljade pengar innan slutdatum ska det redovisas i återrapporten.
  • Senast en månad efter avslutat projekt ska föreningen inkomma med återrapport.
    • I ansökan uppgav ni ett slutdatum för projektet, och det är en månad efter det datumet som gäller.
    • Tills återrapport inkommit, får förbundet inte bevilja nya medel.
  • Föreningar som inte redovisat erhållet stöd inom två månader efter projektets slutdatum kommer att krävas på återbetalning för delar av eller hela stödet.
Meny