Att starta en ny förening

Driva förening

Att bilda en ny Studentidrottsförening är enkelt. Men det finns ändå några saker som är viktigt att ha koll på och i vilken ordning allt sker.

Steg 1 - Bilda studentidrottsföreningen

En studentidrottsförening är enkel att bilda. Det räcker att ni är några som vill idrotta och som vill göra det tillsammans under organiserade former. Då bestämmer ni er för att bilda en förening och vad ni ska heta. För att sedan bli medlem i ett förbund krävs lite administration.

Först skapar ni ett dokument där ni skriver vad som ska gälla i er förening, det dokumentet kallas stadgar. Vi rekommenderar er att utgå från Riksidrottsförbundets (RF) stadgemall för föreningar. Använd gärna dessa för inspiration och idéer och anpassa så att de speglar er förening. Om ni vill så går det även att använda förslaget rakt av (kom ihåg att fylla i luckorna i stadgarna, namn på föreningen, när stadgarna är fastställda med mera).

Stadgarna röstas fram vid ett bildandemöte där ni i punktform skriver vad som händer och vad ni beslutar under mötet. Exemplet nedan visar på det punkter som minst bör vara med:

  1. Fastställande av närvarolista/röstlängd (bilägges protokollet)
  2. Val av mötesordförande
  3. Val av protokollsekreterare
  4. Val av två justeringsmän tillika rösträknare
  5. Fastställande av föredragningslista för mötet
  6. Fråga om bildande av föreningen (ska den bildas ja eller nej)
  7. Fastställande av stadgar för föreningen
  8. Fastställande av namn på föreningen
  9. Val av interimsstyrelse (ordf samt x antal ledamöter) för tiden fram till och med det första ordinarie årsmötet

En bra idé kan vara att ha en arbetsgrupp som redan innan bildandemötet tar fram ett förslag på stadgar samt frågar runt på lärosätet vilka som vill vara medlemmar och bjuder in dessa till ett bildandemöte. Tänk på att det gärna ska framgå av föreningens namn att det är en studentidrottsförening, exempelvis Stockholms Studenters IF eller Dalastudenternas IF.

Steg 2 - Ansök om medlemskap i Sveriges Akademiska Idrottsförbund

 Läs mer om möjligheter skyldigheter tack vare medlemskapet sam hur ni blir praktiskt går till väga för att bli medlemmar i SAIF här:

Medlemskap i SAIF – Sveriges Akademiska Idrottsförbund (öppnas i ny flik)

När medlemsansökan skickats in behandlas den av förbundet. Därefter får föreningen besked om medlemskapet.

Steg 3 - Medlemsavgift & plus- eller bankgiro

När föreningen blivit medlem kommer en faktura på årsavgiften att skickas till föreningen. Passa även på att skaffa ett plus- eller bankgirokonto så snart som möjligt, då kan ni hantera era pengar på ett enkelt sätt.

Medlemsavgiften i Sveriges Akademiska Idrottsförbund varierar beroende på föreningens storlek och gäller för verksamhetsår 1 juli-30 juni. Medlemsavgiften måste vara betald för att föreningen ska få rösträtt på årsmöte, kunna ansöka om stöd från Projektstöd Förening och delta på Student-SM.

  • Upp till 100 medlemmar –> 400 kr
  • 101-300 medlemmar –> 600 kr
  • 301 – 1 000 medlemmar –> 1.000 kr
  • 1001-5000 medlemmar –> 3.000 kr
  • Fler än 5 000 medlemmar –> 4.000 kr

Steg 4 - Öppna upp föreningens IdrottOnline-sida

Sist men inte minst behöver ni öppna upp er IdrottOnline-sida. Den används för att kommunikationen mellan förening och förbund ska fungera bra. I IdrottOnline söker ni bland annat LOK-stöd. Här finns även ert medlemsregister som måste fyllas i med medlemmarnas namn och fullständiga personnummer. Varje år ska föreningen lägga in alla medlemmar i medlemsregistret via IdrottOnline. Har inte föreningen registrerat en sådan sida måste det göras först.

Läs mer om IdrottsOnline här.

Relaterade dokument

Nystart av förening

Relaterade sidor

RF’s guide till starta förening
Ansök om medlemskap i SAIF
Ansök om organisationsnummer
Om IdrottOnline
Att driva förening

Vid frågor

Kontakta Maja Andersson
Telefon: 010 – 476 54 92
E-post: maja.andersson@saif.se

Meny