IdrottOnline

Driva förening

IdrottOnline är ett gemensamt verksamhetssystem för svensk idrott. Plattformen används av alla RF-SISU distrikt och de flesta specialförbunden. Systemet gör det enklare för föreningar att hantera sin medlemsregistrering, rapportera närvaro för LOK-stöd och bokföring för att bara nämna några funktionerna.

Vad är IdrottOnline?

IdrottOnline är ett system för föreningsadministration och är idrottsrörelsens gemensamma verksamhetsstöd. Det är utvecklat för idrotten och gratis för alla föreningar anslutna till SAIF. Det är både ett administrationsverktyg (för bla. LOK-stöd etc) och ett kommunikationsverktyg (för bla. hemsida i Episerver CMS).
Klicka här för att komma till IdrottOnline. 

All support för IdrottOnline sker via deras egen support. Använd supporten för föreningar. Klicka här för att komma till IdrottOnlines support för föreningar.

Kort om systemet

  • Flera personer kan komma åt systemet och hjälpas åt med administrationen.
  • Medlemsregistret är enkelt att hantera och kan användas till mer än bara vara ett register. Till exempel kan ni använda registret för att skicka nyhetsbrev till era medlemmar.
  • IdrottOnline-appen är bra för att kommunicera med medlemmarna, om man lagt in dem i medlemsregistret – kan sprida information lätt och närvaroregistrera lätt.
  • Närvaroregistreringen blir enkel när ni ska söka LOK-stöd!
  • Medlemmarnas adressuppgifter uppdateras via folkbokföringen, det enda som krävs är namn och fullständigt personnummer.
  • Ju fler medlemmar i IdrottOnline, desto bättre för svensk studentidrott.

Varje år får Sveriges Akademiska Idrottsförbund ett ekonomiskt stöd från Riksidrottsförbundet för att samordna och utveckla studentidrotten. Stödet baseras bland annat på antalet medlemmar och antalet föreningar. Ju fler medlemmar det finns inom studentidrotten i IdrottOnline, desto mer bidrag till svensk studentidrott som går till bland annat Projektstöd Förening, subvention av utbildningar och tävlingar samt föreningsutveckling.

Funktioner i IdrottOnline

IdrottOnline är byggt utifrån att föreningen ska hitta allt på ett och samma ställe, fuktionerna som finns är bland annat:

  • Hemsida
  • Medlemsregister
  • Ansökan till LOK-stöd
  • Ansökan till Projektstöd Förening för att utveckla verksamheten
  • Administration av utbildningar, tävlingar och mycket mer.

Hur kommer vi igång?

Har din förening redan en IdrottOnline-sida men nya personer i styrelsen? 

  1. Skaffa 1-2 huvudadministratörer
    Se till att 1-2 personer i nya styrelsen får rollen som ”huvudadministratör”. Denna roll tillsätts av Riksidrottsförbundet via nedanstående länk. Säg att ni vill ha ny huvudadministratör till föreningen och uppge namn och personnummer i formuläret nedan. Välj ”akademisk idrott” som idrott. Se här.
  2. Huvudadminstratören tillsätter klubbadministratörer
    Huvudadministratören kan i sin tur tillsätta ”klubbadministratör” efter behov. Klubbadministratör ger nästan exakt samma behörigheter som huvudadministratör, men kan tillsättas och tas bort av andra administratörer (ni behöver inte kontakta Riksidrottsförbundet för detta).
  3. Lägg in nya styrelsen som medlemmar i föreningen
    Lägg in varje person i den nya styrelsen som medlem i föreningen. Därefter tilldelar ni dem förslagsvis respektive roller ordförande, kassör, LOK-stödansvarig och Idrottsmedelsansvarig firmatecknare.


Är ni en nybildad förening?

Aktivera hemsida eller lägg till ny/byt/ta bort huvudadministratör

Det är lätt att aktivera er förenings egna IdrottOnline-sida!

Så här gör ni:

  1. En förening ansluts inte direkt till Riksidrottsförbundet utan ansöker om medlemskap i ett eller flera av RF’s medlemsförbund, specialidrottsförbund (SF). Ansök om inträde och invänta klartecken att ni är godkänd. För er som redan är medlemmar fortsätt till steg två.
  2. Utse en kontaktperson i er förening som blir huvudadministratör för er sida. Det är den personen som bygger upp ert medlemsregister och utformar er hemsida. Se till att medlemmarna i föreningen vet vem som har den här rollen då hjälp med inloggningsuppgifter och ändring av personuppgifter ges av huvudadministratören i föreningen.
  3. När sidan är aktiverad så får huvudadministratören ett e-postmeddelande med instruktioner om hur sidan aktiveras och administreras. Ett användarnamn och lösenord skickas i ett separat e-postmeddelande.Inloggningen är personlig och ska inte delas med andra.
  4. Huvudadministratören kan därefter logga in på er IdrottOnline-sida och direkt börja använda våra tjänster helt kostnadsfritt!
  5. Fyll i aktiveringsformuläret här

Relaterade dokument

Inga dokument

Relaterade sidor

IdrottOnline
Support för IdrottOnline
Formulär för ny huvudadministratör
LOK-stödet

Vid frågor

Kontakta Maja Andersson
Telefon: 010 – 476 54 92
E-post
: maja.andersson@saif.se

Meny