Att skapa engagemang digitalt kan ibland vara lite klurigt. Några som däremot har fattat grejen är StiL Alpin. När de arrangerade en utbildning i lavinsäkerhet tillsammans med naturvårdsverket gick deltagarantalet i taket. ”Det var när vi satt framför kameran som vi insåg responsen. Vi loggade in en kvart innan för att starta upp och snacka ihop med föreläsare och då satt det redan folk och väntade. Bara några minuter efter att vi drog igång hade vi nått maxantal”, säger Axel Widen som var med och arrangerade utbildningen.

Varje år brukar StiL Alpina arrangera flera skidresor och event. Under pandemin har de, precis som andra föreningar, fått tänka om och ställa in. Intresset för att röra sig ute i naturen har dock inte blivit mindre och med det har behovet för säkerhetsutbildningar ökat. Något som blev extra tydligt när de arrangerade den återkommande utbildningen i lavinsäkerhet.

– Den har alltid var uppskattad och det har ofta varit mycket folk. Men inte som i år med 300 personer, och fler som ville komma in.  Det kan ha att göra med pandemin där de som vanligtvis åker till alperna eller andra resmål nu tittar på toppturer, säger Axel Widen.

Alpinsektion hos StiL arrangerar många resor varje år. flera av dess erbjuder åkning utanför pistade områden. Därför erbjuder de både teoretiska och praktiska utbildningar kring säkerheten.

Camilla Åsberg är ordförande för sektionen. Hon tycker att det både är kul och viktigt att många deltar i de här utbildningarna.

– Det är så himla viktigt med lavinsäkerhet. Riksgränsen, Abisko, Kittelfjäll och många av de ställena som vi och andra åker till ger möjlighet att åka utanför pisten. Även om det bara är en meter utanför pisten är det en stor risk. Bara av att vara på berget kräver kunskap om vad som gäller, säger hon och fortsätter:

– Många kanske tänker att här är ett spår och sedan åker man efter. För mig har det varit jätteviktigt att förmedla den kunskapen, i alla fall de senaste åtta åren då jag har förlorat vänner som har gått bort i laviner.

Samarbetade med Naturvårdsverket

Utbildningen arrangerades tillsammans med Naturvårdsverket och det samarbetet har varit viktigt för exponeringen gett möjligheten att nå målgrupper de annars inte kommer åt.

– Vi har en kontakt där som vi haft att göra med tidigare som sätter upp event för dem. De har en enkel syn på det här i att de står för innehåll och vi som arrangör rattar resten. Från början var eventet både fysiskt och digitalt. Men tre veckor innan kom hårdare restriktioner och då fick vi ställa om till enbart digitalt, säger Axel.

Camilla fyller i:

– Vi har marknadsfört oss bra på våra plattformar och i skolan. Men sedan har vi också fått hjälp av naturvårdsverket som annonserat. Förra året betalade dem med marknadsföring på digitala plattformarna och tog med utbildningen i sitt nyhetsbrev.

Hur gör ni för att skapa engagemang?

– Vi har försökt att engagera mycket via sociala medier. Dels en julkalender med lite blandade aktiviteter, lite tillbakablickar på saker som vi gjorde förra året och vad vi kan se fram emot. Men sedan har vi även haft lite tävlingar där man som medlem kunnat vinna saker och det fick vi bra respons på.

Suget efter att hitta på saker bland sektionens medlemmar är påtaglig, precis som i övriga Studentidrotten.

– Vi har precis tillsatt nya sektionen som kommer att köra nästa år. Tanken är att försöka planera som ett vanligt år men ha lite mer ”back up plans” än vad vi hade i år. Vi ska försöka jobba lite dubbelt på så sätt. Tanken var ju att göra det i år också, men nu ska vi jobba ännu lite hårdare för att kunna erbjuda digitalt och fysiskt, avslutar Camilla Åsberg.


Vill du också arrangera eller utveckla din förening framåt? Då finns projektstöd att söka!

Läs mer här.

Meny