Under vårterminen 2024 gjorde Amanda Lind, idrottsvetenskapsstudent vid Mittuniversitetet i Östersund, sin praktik hos oss på förbundskansliet. Under vägledning av föreningskonsulent Maja Andersson fick Amanda bland annat planera och hålla i en workshop om studentengagemang och bistå kansliet administrativt genom kontakt med medlemsföreningar.
Amanda, berätta om din praktik på SAIF?
– Jag hade en fem veckor lång praktikperiod som till störst del skedde på distans då jag pluggar i Östersund och förbundskansliet har sitt huvudkontor i Stockholm. Däremot reste jag både till kontoret i Stockholm för möten samt till Göteborg för att delta på styrelseutbildningen.
Det var roligt att få möjlighet att träffa kanslimedarbetarna fysiskt och att få vara med och se och delta i verksamheten på plats.
Praktiken har i huvudsak bestått av två olika uppdrag. För det första har jag arbetat med att få kontakt med medlemsföreningar som inte betalat medlemsavgifter eller andra fakturor. Här fick jag vara lite kreativ och hitta alternativa sätt att få kontakt med dessa föreningar för att uppdatera förbundets register och kontaktvägar.
Det andra uppdraget var att planera och genomföra en workshop under SAIF:s styrelseutbildning. Jag valde att basera workshopen på vad jag skriver mitt examensarbete om, nämligen studentengagemang och rekrytering. Fokus låg på strategier för att rekrytera till ideella föreningar och motivera till ideellt engagemang och hur man kan anpassa dessa strategier för att passa studentidrottsföreningar särskilda förutsättningar.
Som en del i mitt examensarbete och som ett led i förarbetet för workshoppen, skickade jag, via SAIF, ut en enkät till förbundets medlemsföreningar. Det har varit värdefullt att kunna kombinera praktiken med uppsatsskrivandet.
Hur kom du i kontakt med SAIF?
– Genom min studentidrottsförening Östersunds studenters idrottssällskap (ÖSIS) där jag satt i styrelsen. Jag hörde talas om SAIF genom att ordföranden hade kontakt med SAIF och på så sätt fick jag veta att det är ett förbund som hjälper studentidrottsföreningar.
På Studentidrottsforum (SIF) fick jag kontakt med Maja från förbundskansliet och träffade förbundsstyrelsen. Där fick jag se hands on vad SAIF gör och vad man kan få uppleva tack vare SAIF. Under SIF hade jag väldigt kul och nätverkade. Jag pratade om att jag sökte praktikplats till våren och fick kontakt med Sanna Svensson som tidigare varit praktikant på SAIF som berättade om sin upplevelse. Efter det bestämde mig för att söka praktik på förbundet.
Hur kom det sig att du valde just SAIF för din praktik?
– Jag tog beslutet efter SIF där jag fick så bra kontakt med er på förbundet. Det föll sig naturligt och jag kände att SAIF verkade vara en rolig arbetsplats. Men jag hade fortfarande inte så bra koll på vad förbundet gjorde och jag ville lära mig mer om vad det kan innebära att jobba med idrott på ett förbund. Jag ville se insidan och vad som sker på förbundsnivå.
Vad fick du ut av att praktisera på SAIF?
En hel del! Det var givande för min del att få planera och bygga en workshop – det har jag aldrig gjort innan. Jag fick tänka i andra banor jämfört med hur man ofta jobbar i skolan.
I och med att jag själv deltagit i workshops så vet jag vad man som målgrupp förväntar sig eller vill ha ut av en workshop. Att själv få styra i diskussioner var också lärorikt och kreativt på ett annat sätt.
Dessutom har jag lärt mig mycket kring det administrativa som krävs inom förbundet kopplat till föreningskontakt. Eftersom mitt uppdrag var att få kontakt med föreningar som kanske inte alltid varit så aktiva och som inte hade betalat fakturor så hade jag rätt låga förväntningar på den punkten. Därför var det extra kul att jag lyckades få kontakt med flera av dessa föreningar. Det var tillfredsställande att se att man kunde nå fram genom att vara pedagogisk och jobba med påminnelser.
En annan lärdom jag tar med mig är det fokus på pedagogik som råder inom SAIF där varje interaktion ses som ett lärotillfälle.
Att se kommunikation och interaktioner som något bra där man alltid kan lära sig av sin motpart eller lära dem något har varit ögonöppnande för mig.
Var det något du upplevde som utmanande under praktiken?
– Workshoppen. Det som var utmanande med workshoppen var att jag inte är så bekväm med att prata inför folk. Maja lyfte att det är en bra möjlighet för mig att få öva på saker jag inte är så bekväm med. Innan vi beslutade kring mina praktiska arbetsuppgifter funderade vi tillsammans kring frågeställningar som ”Vad tycker du att du är bra på?”, ”Vad känner du att du skulle kunna utveckla?” och ”Skulle du vilja utmana dig själv?”.
Utifrån svaren på dessa frågor tog jag beslutet att jag ville utmana mig själv och efteråt kändes det jättebra! Workshoppen gick strålande och jag var supernöjd.
En annan utmaning kopplat till workshoppen var att jag hade planerat innehållet och upplägget efter ett visst antal deltagare och väl på plats förändrades förutsättningarna. Då fick jag vara kreativ och flexibel i att anpassa workshoppen.
I början var det utmanande att göra praktiken på distans. Maja och jag satte upp som rutin att börja dagen med ett uppstartsmöte och stämma av så jag visste vad jag skulle göra varje dag. I början var det som sagt inte helt klart vad mitt uppdrag var, så mötena var bra att få kunna ställa frågor och få guidning. Sen hade jag mina to-do listor varje dag som jag kunde bocka av.
Hur hittade du ÖSIS?
– Redan innan jag flyttade upp från Stenungsund till Östersund för att plugga hittade jag ÖSIS när jag undersökte olika alternativ till idrott i Östersund. Jag har tidigare sysslat med Crossfit men det är rätt dyrt så jag behövde hitta billigare alternativ som student. Under insparken kom jag sedan i kontakt med föreningen fysiskt. När allt drog i gång på campus fick jag kontakt med en person i styrelsen som frågad om jag ville vara ledare för badminton eftersom jag spelat badminton tidigare och de behövde någon som pluggade ett annat program eftersom alla andra ledare pluggade samma program. När de hade tenta-period kunde ingen leda aktiviteterna.
Berätta om ditt arbete i ÖSIS styrelse?
– Jag började mitt engagemang inom föreningen som ledare för badminton. Sedan var det en styrelseledamot som frågade om jag var intresserad av att sitta i styrelsen. Därefter blev jag ordförande för veckoaktivitetssektionen. Jag var aktiv i ÖSIS under två års tid och satt i styrelsen i ett år.
Jag hade ingen direkt intention att söka till styrelsen själv så det var tack vare att någon såg mig och sänkte tröskeln för mig som jag blev engagerad.
Innan jag engagerade mig i styrelsearbetet kände jag att ”nej detta är inget jag kan göra, jag har aldrig suttit i en styrelse tidigare”. Men det är inget krav på tidigare erfarenhet och man lär sig man kommer ha nytta av i arbetslivet. Till exempel att samarbeta med en grupp individer man inte valt själv, att kunna kommunicera och hålla god ton även om man inte håller med varandra. Man utvecklar helt enkelt sin kompetens kring hur man kan hantera olika situationer.
Vad har ditt ideella engagemang gett dig?
– Sedan jag engagerade mig i ÖSIS styrelse har jag passat på att prova flera olika uppdrag. Jag har till exempel även varit aktiv i en sektionsstyrelse för mitt program som ligger under studentkåren. Där var jag med i uppstartsfasen för att bygga upp verksamheten igen efter pandemin. Sen blev jag invald i kårstyrelsen, det högst styrande organet inom kåren, där satt jag som suppleant. Det var kul att få se hur det var där och jämföra mellan olika styrelser.
Mitt engagemang har gett mig en hel del när det kommer till personlig utveckling. Vem blir jag i de olika sammanhangen? Vem är jag som styrelsemedlem? Hur hanterar jag olika uppdrag, situationer och personer?
Mitt ideella engagemang i kombination med mina studier har gett mig tillfälle att träna på att vara ledare och reflektera kring mig själv och mitt ledarskap och hur olika grupper kan se olika ut och kräva olika sorters ledarskap.
Jag tycker man ska passa på att ta sig an den här typen av ideella uppdrag medan man har chansen. Det är roligt, utvecklande och man får ut mycket av det.
Skulle du rekommendera SAIF som praktikplats?
– Oh ja, definitivt! Jag har blivit så otroligt bra omhändertagen. Jag har fått bra stöttning och har alltid haft någon att vända mig till. Att praktisera på distans kanske inte är det bästa för alla men tack vare att jag alltid hade någon att kontakta så kändes det alltid som att ni på kansliet var närvarande och det har inte varit en stund där jag känt mig utelämnad eller ensam i mitt arbete.
Jag tänker mig att stereotypen av att vara praktikant är att praktikanten får göra det tråkiga som den ordinarie personalen inte vill göra. Men jag fick möjlighet att skräddarsy min praktik och utgå ifrån vad jag var intresserad av, vad jag ville lära mig och utforska.
Sen tror jag att de som pluggar idrottsvetenskap kan dra stora fördelar av att se och lära sig om förbundets arbete och vad som händer högre upp i kedjan.
Vad skulle du skicka med till någon som går och funderar på praktikplats?
– Försök inkorporera ditt examensarbete eller det du pluggar och slå två flugor i en smäll. Tänk större än att det bara är en praktik du måste bocka av. Tänk att det kan hjälpa dig på andra sätt under studierna.
Som praktikant kan det vara svårt att veta vad man själv har för värdefullt att bidra med men var inte rädd att söka på grund av att du inte vet exakt vad du kan eller ska göra. Det är ok att inte veta exakt vad du vill göra. Men ta kontakt och fråga och har du ett allmänt intresse för föreningslivet så borde man söka praktik för att få lära sig mer om organisationen. Även om det känns luddigt i början så kommer det bli tydligare, lita på att det löser sig. Så länge man har ett bra utbyte med sin handledare så går det bra.
Underskatta inte vad du lärt dig under utbildningen och vad du har för erfarenheter och intressen, det hjälper dig att komma fram till vad du vill och kan bidra med!
Vi på SAIF vill tacka Amanda för tiden som praktikant och det strålande arbete Amanda gjort under sin praktiktid hos oss på förbundskansliet.
Är du intresserad av att praktisera hos oss på SAIF? Kontakta info@saif.se